Publikationen

2022

Katrin Pilz, "Anatomie – Animation – Audiovision: Medizinische Lehrfilme und die staatlichen Wissenschaftsfilminstitute 1945–1970", in: Wolfgang Schütz, Felicitas Seebacher, Hans-Georg Hofer, Brigit Nemec (Hg.): Medizin in Wien – Kontinuitäten und Brüche im Kontext internationaler Veränderungsprozesse, Wien: Vienna University Press/V & R unipress 2022, S. 213–235.

Katrin Pilz, "Viennese Sex Education Films of the 1920s: Debates on Sexual Health, Popularizing Conventions and Representability of Healthy and Sick Bodies", in: Mario Keller, Johann Kirchknopf, Oliver Kühschelm, Karin Moser, Stefan Ossmann (Hg.): Sexuality and Consumption (= Werbung – Konsum – Geschichte / Advertising – Consumption – History), Berlin/Boston: De Gruyter Oldenbourg 2022. (Im Erscheinen.)

Joachim Schätz, "DIY versus Ditmar 1006: The economics, institutional politics, and media ecology of classroom projectors made in 1950s Austria", in: Nelleke Teughels, Kaat Wils (Hg.): Learning with light & shadows. Educational lantern and film projection, 1860-1990, Turnhout: Brepols 2022. (Im Erscheinen.)

Joachim Schätz, "Commedification, Camp, Clickbait. Zur Zirkulation von Lehrvideos im Zeichen des Komischen", in: Laura Mücke, Olga Moskatova (Hg.): Bild | Kanäle. Zur Theorie und Ästhetik vernetzter Medienkultur, Würzburg: Königshausen & Neumann 2022. (Im Erscheinen.)

2021

Vrääth Öhner, "Montiertes Material: Visual History und Film", in: Gabriele Fröschl, Rainer Hubert, Michael Loebenstein (Hg.): Zeithistoriker und Protagonist. Festschrift für Gerhard Jagschitz 1940–2018, Wien: Lit 2021, S. 119–133.

Katrin Pilz, „Medicine, Media and the Public. Reassessing the History of Popular Medicine in Belgium 1880–1950“, in: Benoît Majerus, Joris Vandendriessche (Hg.): Medical Histories of Belgium. New narratives on health, care and citizenship in the nineteenth and twentieth centuries, Manchester University Press 2021, S. 320–357. (Gem. mit Tinne Claes)

2020

Katrin Pilz, „Hearts and Brains in Motion: Medical Animated Film as a Popular and Controversial Medium for Education and Research”, in: Wolfgang Schütz, Katrin Pilz (Hg.): Interactions between Medicine and the Arts. Wiener Klinische Wochenschrift, Supplement, 132. Jg. (2020), S. 52–56.