Publikationen

2023

Joachim Schätz, "DIY versus Ditmar 1006: The economics, institutional politics, and media ecology of classroom projectors made in 1950s Austria", in: Nelleke Teughels, Kaat Wils (Hg.): Learning with light & shadows. Educational lantern and film projection, 1860-1990, Turnhout: Brepols 2023, S. 197–216. – Double-blind peer reviewed.

Joachim Schätz, "Zwecke und Zwillinge. Was die Filmwissenschaft aus Lehr- und Wissenschaftsfilmen lernt", in: StefanHulfeld, Joachim Schätz, Andrea Seier (Hg.): Methoden der Theater-, Film- und Medienwissenschaft, Themenheft von TFMJ – Theatre, Film and Media Studies Journal 1 (2023) 2 [im Erscheinen]. – Double-blind peer reviewed.

Joachim Schätz, "Commedification, Camp, Clickbait. Zur Zirkulation von Lehrvideos im Zeichen des Komischen", in: Laura Mücke, Olga Moskatova (Hg.): Bild | Kanäle. Zur Theorie und Ästhetik vernetzter Medienkultur, Würzburg: Königshausen & Neumann 2023. (Im Erscheinen.)

2022

Katrin Pilz, "Anatomie – Animation – Audiovision: Medizinische Lehrfilme und die staatlichen Wissenschaftsfilminstitute 1945–1970", in: Wolfgang Schütz, Felicitas Seebacher, Hans-Georg Hofer, Brigit Nemec (Hg.): Medizin in Wien – Kontinuitäten und Brüche im Kontext internationaler Veränderungsprozesse, Wien: Vienna University Press/V & R unipress 2022, S. 213–235.

Katrin Pilz, "Viennese Sex Education Films of the 1920s: Debates on Sexual Health, Popularizing Conventions and Representability of Healthy and Sick Bodies", in: Mario Keller, Johann Kirchknopf, Oliver Kühschelm, Karin Moser, Stefan Ossmann (Hg.): Sexuality and Consumption (= Werbung – Konsum – Geschichte / Advertising – Consumption – History), Berlin/Boston: De Gruyter Oldenbourg 2022, S. 149–182.

2021

Vrääth Öhner, "Montiertes Material: Visual History und Film", in: Gabriele Fröschl, Rainer Hubert, Michael Loebenstein (Hg.): Zeithistoriker und Protagonist. Festschrift für Gerhard Jagschitz 1940–2018, Wien: Lit 2021, S. 119–133.

Katrin Pilz, „Medicine, Media and the Public. Reassessing the History of Popular Medicine in Belgium 1880–1950“, in: Benoît Majerus, Joris Vandendriessche (Hg.): Medical Histories of Belgium. New narratives on health, care and citizenship in the nineteenth and twentieth centuries, Manchester University Press 2021, S. 320–357. (Gem. mit Tinne Claes)

2020

Katrin Pilz, „Hearts and Brains in Motion: Medical Animated Film as a Popular and Controversial Medium for Education and Research”, in: Wolfgang Schütz, Katrin Pilz (Hg.): Interactions between Medicine and the Arts. Wiener Klinische Wochenschrift, Supplement, 132. Jg. (2020), S. 52–56.

Deliverables

Hier sind Dokumente versammelt, die wir in der Planung des Projekts als Deliverables über den Verlauf des Projekts (Juli 2019 bis März 2023) definiert haben:

  • Deliverable (D1): Specification sheet for data collection and serial analysis – Stand Dezember 2019
    Metadata Schema
    Vocabularies – Relationship Type
    Vocabularies – Various
  • Deliverable (D2):
    a) Summation of key findings and open questions – Stand April 2020: Bericht an Project Advisor Rick Prelinger zur Vorbereitung für einen Workshop am 6.5.2020

    b) 4 papers on the typology of educational film practice in Austria, to be presented at  Workshop II, developed further for one conference and submitted to journals – publizierte Ergebnisse:
    - Christian Dewald, "Wholeness and Nature: School Cinema and Reform Pedagogy", in: Katrin Pilz, Joachim Schätz (Hg.): Educational Film Practices, Themenheft von Research in Film and History, Jg. 5 (2023) Nr. 5. – film-history.org/issues/text/wholeness-and-nature
    - Vrääth Öhner, "In Defense of Culture: The Vienna Urania and the Cultural Film", in: Katrin Pilz, Joachim Schätz (Hg.): Educational Film Practices, Themenheft von Research in Film and History, Jg. 5 (2023) Nr. 5. – film-history.org/index.php/issues/text/defense-culture-vienna-urania
    - Joachim Schätz, "DIY versus Ditmar 1006: The economics, institutional politics, and media ecology of classroom projectors made in 1950s Austria", in: Nelleke Teughels, Kaat Wils (Hg.): Learning with light & shadows. Educational lantern and film projection, 1860-1990, Turnhout: Brepols 2023, S. 197–216. – doi.org/10.1484/M.TECHNE-MPH-EB.5.131500
    - Marie-Noëlle Yazdanpanah, "The Austrian Province as Subject and Space of Action in Educational Film Practices", in: Katrin Pilz, Joachim Schätz (Hg.): Educational Film Practices, Themenheft von Research in Film and History, Jg. 5 (2023) Nr. 5. – film-history.org/index.php/issues/text/austrian-province-subject
  • Deliverable (D3): Papers by all project team members on case studies, to be presented and discussed at the project conference and submitted to peer-reviewed journals, preferably as part of one of the issues we edit – publizierte Ergebnisse:
    - Nico de Klerk, "Dismantling the Dispositif: Social Science Experiments in the Classroom", in: Marie-Noëlle Yazdanpanah, Nico de Klerk (Hg.): The Educational Dispositif, Themenheft von TMG. Journal for Media History, Jg. 26 (2023) Nr. 1. – tmgonline.nl/articles/10.18146/tmg.831
    - Vrääth Öhner, Christian Dewald, "Showing – Becoming Aware – Learning. On the Pedagogical Dispositif of the Kulturfilm", in: Marie-Noëlle Yazdanpanah, Nico de Klerk (Hg.): The Educational Dispositif, Themenheft von TMG. Journal for Media History, Jg. 26 (2023) Nr. 1. – tmgonline.nl/articles/10.18146/tmg.836
    - Katrin Pilz, "Anatomie – Animation – Audiovision: Medizinische Lehrfilme und die staatlichen Wissenschaftsfilminstitute 1945–1970", in: Wolfgang Schütz, Felicitas Seebacher, Hans-Georg Hofer, Brigit Nemec (Hg.): Medizin in Wien – Kontinuitäten und Brüche im Kontext internationaler Veränderungsprozesse, Wien: Vienna University Press/V & R unipress 2022, S. 213–235. – doi.org/10.14220/9783737013932.213
    - Joachim Schätz, "No Instructions, Just Some Advice: Agricultural Film and the Pedagogy of Consulting in 1950s and 1960s Austria", in: Katrin Pilz, Joachim Schätz (Hg.): Educational Film Practices, Themenheft von Research in Film and History, Jg. 5 (2023) Nr. 5. – film-history.org/index.php/issues/text/no-instructions-advice
    - Marie-Noëlle Yazdanpanah, "Through Ice and Snow. Mountain Films as Educational Films in the 1920s and 1930s", in: Marie-Noëlle Yazdanpanah, Nico de Klerk (Hg.): The Educational Dispositif, Themenheft von TMG. Journal for Media History, Jg. 26 (2023) Nr. 1. – tmgonline.nl/articles/10.18146/tmg.838
  • Deliverable (D4): Database and media collection – URL: https://www.lehrfilmpraktiken.at
  • Deliverable (D5): Overview of the history of educational film aimed at teachers and film educators, available online
    - Fallstudie: "Lehrfilm-Organisationen in Österreich: Ein Überblick" – www.lehrfilmpraktiken.at/Detail/collections/8
    - Timeline – https://www.lehrfilmpraktiken.at/timeline
    - Zusatz-Element: Quellenliste für den Einsatz von Film im Unterricht, erstellt für eine Lehrer*innenfortbildung der Pädagogischen Hochschule Wien zu Film im Deutschunterricht der Sekundarstufen 1 und 2 (März 2022)